FAQ

Wat is Oppas Madelief?

We zijn een website die ouders helpt bij het zoeken van een leuke oppas die kan op de dag dat je een oppas nodig hebt. Door je in te schrijven op onze site zoek je snel naar een oppas die bij jullie past en maak je makkelijk een kennisgesprekje.

Hoe selecteren jullie de oppassers op de website?

We screenen alle oppassers voor ouders ze kunnen boeken op Oppas Madelief. Onze selectieprocedure bestaat uit 3 stappen. Stap 1 is een eerste online check om te zien of de kandidaten aan onze basiscriteria voldoen. We bekijken hun profiel bij de inschrijving, ervaring, opleiding etc. en checken Google en social media. In stap 2 nodigen de oppas uit voor een intakegesprek waarin we degene persoonlijk spreken en interviewen. We leggen de oppas een aantal situatieschetsen voor die vaak kunnen voorkomen tijdens het oppassen. We kijken of hij of zij adequaat kan reageren in onverwachte sitauties en of degene past bij Oppas Madelief. Onze dames en heren komen op tijd, zijn spontaan en betrouwbaar. Na deze ronde geven we ze in stap 3 een korte oppastraining met de 'basics van het oppassen', zoals de vragen die je ouders moet hebben gesteld voor ze gerust weg kunnen. Denk aan allergieën, gebruiken, telefoonnummer in geval van nood etc.

Ik ben nog geheel nieuw met oppassers, wat is de gebruikelijke gang van zaken?

Een heel normale vraag! Als je voor het eerst een oppas zoekt, kun je beginnen met het maken van een kort (gratis) kennismakingsbezoekje/-gesprekje! Een kwartiertje/half uurtje afspreken om elkaar een beetje te leren kennen. Stuur je gewenste oppas even een berichtje of mailtje om kennis te maken. Als het klikt kun je daarna de oppas een keer 'echt' boeken. Je kunt ook ergens in de buurt een drankje gaan doen, dan kun je eventueel ook zo weer thuis zijn als je dan fijn vindt. Sommige ouders spreken gewoon een kwartiertje eerder af voor een 'echte' boeking, dus dat kan ook! De oppas betaal je meestal aan het einde van de avond contant, maar dat mogen jullie onderling afspreken, overmaken kan natuurlijk ook.

Kost een oppas bij 1 kind evenveel als bij meerdere kinderen?

Ja! Het tarief staat bij het profiel van de oppas, maar is wel lager als de kinderen slapen.

Hoe en wanneer betaal ik de oppas/het gebruik van de site?

De oppas betaal je gewoon rechtstreeks (contant of per overboeking) aan het einde van de oppasafspraak. Wij zijn slechts de link tussen ouders en oppassers. Het bedrag voor het gebruik van de site betaal je aan ons. Opzeggen kan altijd!

Hoe maak ik een oppasafspraak?

Om een boeking te maken moet je eerst zijn ingeschreven. Daarna kun je op de home-page een aantal extra voorkeuren en de datum en tijd waarop je een oppas nodig hebt aangeven in het zoekscherm. Wij geven vervolgens de oppassers weer die het beste bij jullie passen. Klik bij de oppas naar keuze op "boek" en voila!

Hoe plan ik een kennismakingsgesprek?

Stuur even een berichtje aan de oppas om een afspraak te maken van een kwartiertje. Een kennismakingsgesprekje is overigens gratis.

Ik heb nog geen bevestiging van de oppas

Als je 1½ dag voor de afspraak nog geen bericht van de oppas hebt gehad kun je het beste even contact opnemen met je city captain. Waarschijnlijk heeft de oppas de boeking al wel gezien, maar is ze vergeten te bevestigen. De city captain zal het uitzoeken en het doorgeven als ze meer weet. Mocht het zo zijn dat er iets mis is gegaan zal ze het op een andere manier oplossen. Het is deel van onze manier van werken, dus we houden het bij als oppassers dit niet doen. Gebeurt het twee keer dan wordt de oppas van de site gehaald.

Ik heb meerdere dagen in de week een oppas nodig en op specifieke tijden, kan dat?

Ja, dat kan! Als je al lid bent bij Oppas Madelief kun je zelf zoeken of er een oppas kan op de dagen waarop jij een oppas nodig hebt. Het kan handig zijn een kennismakingsgesprekje te doen met twee meiden als je meerdere dagen vast een oppas nodig hebt. We kunnen ook specifiek één oppas voor jullie zoeken die kan. Dit is handig als je echt alleen overdag op vaste dagen een oppas nodig hebt. Zie ook de pagina over vaste oppas.

Ik heb slechts eenmalig oppas nodig, voor 1 avondje. Moet ik alsnog een abonnement nemen?

We hebben ook de optie slechts eenmalig oppas te regelen via ons. Je kan dit op de site kopen. Wij gaan dan voor je op zoek. Je boekt niet via de website. Bel ons even voor meer uitleg!

Ik heb een oppas nodig op een feestje

Zoek je oppas voor je kinderfeestje of bruiloft? Kijk even op de pagina over feestjes!

Hoe hebben jullie de tarieven van de oppassers bepaald?

We hebben gekeken naar de gebruikelijke tarieven voor oppassers, rekening houdend met hun leeftijd en ervaring: http://www.nibud.nl/consumenten/hoeveel-betaal-ik-de-oppas/

Kan ik kindertoeslag krijgen bij Oppas Madelief?

Het merendeel van onze oppassers zijn studenten, zij hebben dus geen gastoudercertificaat. Sommigen wel, dit staat in dat geval aangegeven in hun profieltekst. Nubid geeft aan: "Voor een informele oppas ontvangt u geen kinderopvangtoeslag. Wilt u dat wel, dan zou de oppas/gastouder zich moeten registreren bij een erkend gastouderbureau. Hij/zij wordt dan een officiële gastouder." Meer informatie: http://www.nibud.nl/consumenten/kosten-van-kinderopvang/

Ik heb vanavond plotseling oppas nodig! Wat moet ik doen?

Bel ons gewoon even. We garanderen niets, maar vaak kunnen we je zelfs last-minute aan een oppas helpen!

Hebben jullie oppassers een EHBO-diploma?

We bieden vanuit Oppas Madelief EHBO-cursussen voor kinderen aan. Sommige van onze oppassers hebben dus een EHBO-diploma, dit staat aangegeven bij hun profiel. Elke oppas krijgt bij haar kennismakingsgesprekje de EHBO-kaart en de "wat moet ik weten bij oppassen"-kaart.

Moet ik mijn oppas een contract geven?

Volgens de 'Wet Dienstverlening aan Huis' hoef je geen contract te hebben als je oppas minder dan 4 dagen in de week bij je werkt. Voor meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis. Wil je een voorbeeldcontract om wel een contract op te stellen met je oppas? De overheid heeft er eentje online gezet: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/documenten/publicaties/2015/10/01/arbeidscontract-hulp-in-huis.

Kan ik mijn abonnement stopzetten?

Dat is geen probleem! Ga naar je profiel en kies 'stopzetten' onder het kopje 'betalingen'. We hebben een maand opzegtermijn. Stopzetten kan altijd maar doe het op tijd!

Ik ben niet tevreden over mijn oppas

Oei, dat is niet zo goed! Neem meteen even contact op met de city captain, dan kunnen we maatregelen nemen. Ook kun je deze oppas een review geven. Daar help je andere ouders mee.

Mag ik de oppas gewoon sms'en om te vragen of ze wil oppassen?

Ja, dat kan, als je een abonnement hebt. Maar dan bestaat de kans dat een andere ouder haar boekt en dan moet ze daar gaan oppassen. Handiger is het als je de oppas meteen via de website boekt.

Er woont geen oppas bij mij in de buurt

Ah, jammer! Dan zitten we nog niet in jouw regio. Mail even naar info@oppasmadelief.nl, wellicht openen we binnenkort een franchise in jouw regio!

Kan ik mijn geld terugkrijgen?

We helpen graag! Stuur even een mailtje naar je city captain met de reden waarom je je geld terug wilt en dan komen we er samen uit.

Als ik een abonnement heb, geven julie dan een oppasgarantie?

We doen keihard ons best om voor jou de beste oppassers te selecteren, maar heel soms lukt het gewoon echt niet om een oppas te vinden. Gelukkig kunnen we bijna altijd een oppas voor je vinden, ook last-minute!

Wie is mijn city captain?

Kijk even onder 'contact'. Daar staan de steden waar we zitten met hun city captains op een rijtje!

Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten.

Klik op 'wachtwoord herstellen' en vul je e-mailadres in. Wij sturen je een mailtje waarmee je jouw wachtwoord opnieuw kan instellen.

Hoe kan ik een oppas een review/beoordeling geven?

Na de oppasafspraak krijg je een mailtje met de vraag of je je oppas wilt beoordelen. Klik op de link en je kan een beoordeling schrijven!

Wat is het uurloon van de oppas?

De oppassers kosten €4,- tot €12,- per uur, overdag is het uurtarief hoger dan in de avond als de kinderen slapen! Je vind het uurtarief bij het profiel van de oppas.

Wanneer geldt het dagtarief en wanneer het avondtarief?

Het dagtarief geldt als je kinderen wakker zijn, het avondtarief begint als ze slapen. Als de bedtijd is om 19:30 uur, dan begint dan dus het avondtarief.

Zijn er annuleringskosten voor een boeking?

Nee, annuleren kan kosteloos. Dit is meestal omdat je ziek bent of je feestje niet doorgaat. Annuleren doe je niet omdat je dat leuk vindt, dus daar rekenen we niets voor!

Hoe betaal ik de oppas?

Je kunt de oppas aan het einde van de afspraak contant betalen. Of je kan via je vertrouwde bankieren-app online overboeken. Het rekeningnummer van je oppas staat in je boekingsmailtje!

Is oppassen legaal?

Ja, oppassen is helemaal legaal! Volgens de 'Wet Dienstverlening aan Huis' hoef je geen contract te hebben als je oppas minder dan 4 dagen in de week bij je werkt. Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis .

Kan ik ook een oppas cadeaukaart geven?

Ja, je kan een avondje oppas cadeau geven! Kijk even op onze cadeaukaart-pagina voor meer informatie!

Waar kan ik mijn kortingscode gebruiken?

Je kunt je oppaskorting gebruiken in alle steden waar we met Oppas Madelief al zitten.

Mijn oppasprofiel staat niet op geverifieerd?

Dat klopt! Je profiel komt pas online als we een intakegesprek met je hebben gehad. Neem hiervoor even contact op met je city captain.

De oppas heeft afgezegd, wat nu?

Oei, dat is niet de bedoeling! Mail of bel meteen even naar je city captain, zij kan een vervanger regelen en neemt contact op met de oppas om het uit te zoeken.

Ik ben geboekt maar ik kan niet oppassen!

Neem contact op met je city captain en leg uit waarom je niet kan oppassen. Na twee keer afzeggen moeten we je helaas van de site halen. Doe dit zo snel mogelijk want dan kunnen we nog een vervanger regelen.

Mag ik mijn kortingscode delen?

Ja, de kortingscode mag je gerust aan vrienden doorgeven!

Is mijn abonnement maandelijks opzegbaar?

Ja, het abonnement is maandelijks opzegbaar! Zodra jullie het abonnement opzeggen, stopt per direct het abonnement en dus ook de kosten.