Vol verwachting nippen we van onze cappuccino’s:  Joachim vraagt een behoorlijk bedrag voor 2 werksessies. Eindresultaat zou het antwoord zijn op onze prangende vraag: “Wat is ons bedrijf waard? “

Eigenlijk wilden Lyla en ik dit niet doen, de waardebepaling. Liever richten we ons op het groeien van het bedrijf. Maar om een beetje uitleg te geven waarom we nu dan toch in groenlederen stoelen onder TL- licht met Joachim zitten: Onze visie is veranderd. Toen we 3 jaar terug begonnen was Madelief een leuke bijbaan. Nu is de shit aan, past het runnen van een franchise niet meer naast een studie en willen onze eerste captains hun bedrijf verkopen. Dan moet je wel weten wat een franchise waard is. Daarnaast hebben we om onze nieuwe grote visie waar te maken ook meer geld nodig en overwegen we om aandelen te verkopen .  

Het is een dun boekje, de gids voor de waardebepaling. Maar wel een pittige content, vond ik althans. Het komt er, kort door de bocht, op neer dat er een aantal factoren zijn die de waarde bepalen. Belangrijk is bijvoorbeeld de multiple factor van je bedrijvensector, de verwatering van je aandelen, risico factor en de omzetprognose van je bedrijf.  

Het maakt veel uit in welke branche je zit, we dachten dat we een recruitment agency waren toen we begonnen. De multple van die branche is een stuk lager dan die waar we echt inzitten: Een market space. Daar moet je rekening houden met een factor 1 tot 2.

Je kan met zijn boek al een goed eind komen om het te begrijpen. Vul ook de handige tool in voor een snel antwoord:  https://venturevalue.com/bot/ Er staan ook slides online waarmee je bij een onderhandeling met investeerders kan uitleggen waarom je aandelen je aandelen voor x bedrag wilt verkopen.