Vliegen naar Bali met een extra topping, de jetlag van Donna

Half januari zijn we vertrokken naar Bali, voor een maand gaan we daar heerlijk genieten van ons nieuwe vakantiehuis. Een infinity pool met oneindig uitzicht over de groene valei, bergen en de vulkanen van Java. Klinkt als een droom toch? De realiteit is net zo mooi, maar we moeten er eerst komen. Benieuwd hoe dat ging? Lees dan snel verder!

Onze dochter Donna, bijna 2, gaat uiteraard mee. Om haar een zo comfortabel mogelijke reis te geven, ondanks dat ze inmiddels een frequent flyer is, is voorbereiding essentieel.

Van de luiers en een extra setje kleding tot haar favoriete knuffel en interessant speelgoed. Oh ja, de rijstwafels en gedroogd zeewier niet te vergeten, haar favoriete snacks.

Donna is gewend om te vliegen, op Schiphol merken we al snel dat ze zich in een vertrouwde omgeving voelt en na de douanecontrole valt ze te tevreden in haar buggy in slaap. Ook aan boord maakt Donna het zichzelf gemakkelijk.

We hebben een avond- en nachtvlucht wat betekent dat na het eten en de tandjes gepoetst te hebben, onze stoelen worden omgetoverd tot bedden We vallen heerlijk in slaap. Als ik na een paar uur wakker word, zie ik dat Donna nog steeds tevreden in dromenland is.

De vakantie kan beginnen! Doet het ook en met veel plezier, echter de eerste avond gaat over in de nacht en na vele pogingen om te slapen inclusief een dwarse huilbui , slaapt Donna nog niet. Na twee van dit soort nachten waarin Donna gemiddeld om 03.15 uur pas gaat slapen, begint het ons te dagen dat Donna mogelijk last heeft van een jetlag.

We troosten haar, geven filmpjes te kijken als comfort en lezen onszelf in in de materie van jetlag bij een dreumes/ peuter.

Gemiddeld kan de jetlag een week gaan duren, één uur tijdsverschil is één dag jetlag. Voila, 7 uur tijdsverschil en tel je pret maar uit!

De jetlag is nog het meest sneu voor ons kleine dame. Wij volwassenen vermanen onszelf wel maar deze doorgaans lieve pretletter weet zich geen raadt met de korte slaapjes en uren slaaptekort. Ze wordt er ook niet vrolijker op en ontpopt zich tot een echt hangaapje en kleine tiran.

We besluiten om Donna enigszins te volgen en per avond de slaaptijd iets te vervroegen om zo na ongeveer een week de Balinese tijd op te kunnen nemen (03.00 uur → 01.30 uur → 00.00 uur → 22.00 uur → 20.00/20.30 uur = BINGO).

Haar middagslaapje ontnemen we haar niet en voegen er zelfs een slaapje aan toe wanneer we merken dat ze er behoefte aan heeft.

Na zo’n 6 dagen zit Donna weer aardig goed in het juiste ritme, haar middag- en avondslaap gaan synchroon met de lokale tijd.

 

Kan ik mij nu Ervaringsdeskundige Jetlag Dreumes/ Peuter noemen? Zelfverheerlijking is hip tegenwoordig ;-). Ik kan in ieder geval een paar nuttige tips geven:

  1. Dwing je kind niet te slapen, volg hem/ haar en probeer stap voor stap te sturen. Vergeet niet dat wij als ouders graag een verre reis wilden maken, geef nu je kind de ruimte om zijn/ haar tijd te vinden.
  2. Sla het middagslaapje, als je kind deze nog heeft, niet over. Ook dit middagslaapje is onderdeel van het slaapritme en helpt om weer terug in het ritme te komen.
  3. Wilt je kind vaker slapen? Geef er aan toe en ga desnoods mee als de nachtelijke uren je opbreken. Probeer tussen het laatste extra slaapje en de avond/nacht een minimaal aantal uur te laten anders heb je nog een stuiterende dreumes/ peuter.
  4. Probeer te genieten en val elkaar niet af! Je bent immers op vakantie dus geniet en weet dat de jetlag van je kind echt over gaat. Steun elkaar als ouder. Niemand kan er wat aan doen, of je had thuis moeten blijven en dan dient zich vanzelf een ander ‘probleem’ aan.
  5. Belonen, aanmoedigen en stimuleren. Net zoals bij elk ander onderdeel dat een kind moet leren, zal je kind het ook nu prettig vinden om te horen dat het goed zijn/ haar best doet. Ga samen liggen, alleen is maar zo alleen en beloon met wat lekkers of een vet coole sticker voor elke stap in de goede richting.

Liefs,
Naomi

 



Naomi Mosmans - van Eeden