De zeven meest gestelde vragen

Is oppassen zwart werk?

Q&A Madelief Nanny Nina

Hi allemaal! Ik ben Jet, ik werk als Customer Care Manager bij Madelief | nanny Nina en daarnaast schrijf ik af en toe een blog of maak ik een vlog voor Madelief!

Als Customer Care Manager hou ik me vooral bezig met de last-minute aanvragen die ik krijg van ouders en bovendien beantwoord ik zowel via de mail als via  de telefoon vragen van zowel ouders als oppassers. Een ontzettend leuke en variërende baan dus, maar ook zie ik dat er veel algemene vragen binnenkomen. Daarom leek het mij handig om de zeven meest behandelde vragen in deze blog te behandelen!

 

jet customer care medewerker oppas madelief nanny nina

 

 

Is oppassen zwart werk?

 

Zwart werk houdt kort samengevat in, dat iemand betaald werk uitvoert zonder daar belasting of sociale premie over te betalen, simpelweg door de verrichte dienst niet aan te geven bij de belastingdienst.

In het geval van oppassen, zou een oppasser dus zwart werk verrichten aks het verdiende geld direct in eigen zak gestopt zou worden. Het wordt pas witwerk wanneer het bedrag, bijvoorbeeld dertig euro, bij de belastingdienst wordt aangegeven. In principe mag van deze dertig euro vervolgens weer de kosten voor werk er vanaf gehaald worden, dus eigenlijk dat wat je verdiend hebt, waardoor je uiteindelijk niks aan de belastingdienst hoeft te betalen. Je vraagt het bedrag immers terug. Deze regeling heeft te maken met de kleineondernemersregeling. Mocht je daar meer informatie over willen weten is het handig om de site van de belastingdienst even raad te plegen.

 

Kennen jullie de ouders persoonlijk?

 

In principe hebben we geen persoonlijk kennismakingsgesprek met ouders zoals we dat wel met oppassers doen, maar wel hebben we met alle ouders mailcontact, belcontact en ook contact via Whatsapp. Toch geven we bij het kennismakingsgesprek met de oppassers altijd een Safety First kaartje mee met wat handige tips voor vóór en tijdens het oppassen, omdat wij bij Madelief het natuurlijk erg belangrijk vinden dat onze oppassers niet verder tegen vervelende complicaties aan zouden kunnen lopen.

 

Hoe kan het dat sommige oppassers alleen maar aanvragen krijgen via de mail, terwijl anderen in een groepschat zitten?


Dit hangt er vanaf of de oppasser op kennismakingsgesprek is geweest. Pas als wij een oppasser ontmoet hebben en we bij deze persoon een goed gevoel hebben plaatsen we diegene in de Whatsappgroep. De Whatsappgroepen zijn verdeeld onder verschillende regio’s zodat we gerichter een oppas kunnen vinden. Eigenlijk worden er elke dag wel in de groep oproepjes geplaatst, dus als je veel wilt oppassen is het aan te raden om op sollicitatiegesprek te komen. Af en toe wordt er ook een oproep via de e-mail gedaan waardoor alle oppassers in onze database een oproep krijgen, maar over het algemeen worden er vooral oppassers uit de Whatsappgroep doorgestuurd naar gezinnen.

 

Hoe gaat het proces nadat je als oppas hebt aangegeven dat je graag zou willen oppassen bij een bepaald gezin?

 

Leuke vraag! Toevallig gaan we daar binnenkort nog een video over opnemen. Om de vraag niet geheel onbeantwoord te laten zal ik toch even in het kort uitleggen wat we doen: zodra er een aanvraag binnen is van een gezin wordt er door bijvoorbeeld de City Captain of de Customer Care Manager een oproepje geplaatst in de Whatsappgroep. Zodra een oppasser reageert, wordt dit profiel doorgestuurd naar de ouder. Vaak reageren er meerdere meiden (en af en toe natuurlijk ook jongens) op een oproep waardoor ouders zelf mogen kiezen wie ze graag willen. Daarna is het aan de gekozen oppasser zelf om contact op te nemen met de ouder, zodat zowel de oppasser als de ouder elkaars nummer hebben en de afspraak bevestigd kan worden. Zo simpel is het eigenlijk!

 

Wat is het verschil tussen een oppasser, een nanny en een gastouder?

 

Een oppasser is eigenlijk iemand die zonder verdere diploma’s op kinderen past. Daardoor is er geen relevante toeslag mogelijk, maar het uurtarief ligt dan ook niet heel erg hoog, vaak tussen de 5 á 10 euro per uur.

Een nanny is een iemand die een aantal vaste dagen in de week oppast bij een vast gezin, en vraagt gemiddeld zo’n 8 tot 15 euro per uur. Daarnaast is een gericht diploma alleen nodig voor eventuele kinderopvangtoeslag.

Een gastouder is iemand die verplicht minimaal een gerichte MBO-opleiding niveau 2 heeft gevolgd, in het bezit is van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag), een EHBO-certificaat heeft, een LRKP-nummer heeft zodat kinderopvangtoeslag aangevraagd en tot slot regeistreerd staat in het personenregister. Daarnaast kiezen sommige gastouders ervoor om in hun eigen huis de oppasservice aan te bieden, maar dat verschilt per gastouder.

 

Wat kun je van een solliciatie verwachten?

Hoe een solliciatiegesprek wordt voorbereid en wat we kunnen vragen tijdens een solliciatiegesprek staat uitgebreid op de site beschreven. Dus mocht je je extra goed willen voorbereiden van tevoren zou ik vooral even op de bijgevoegde link klikken! :-) https://www.oppasmadelief.nl/gescreende-oppas-geselecteerde-student

 

Wat moet je doen als je onverwachts niet kunt oppassen, bijvoorbeeld doordat je je agenda op de site niet goed hebt bijgehouden of doordat je ziek bent?

 

Als het gaat om de agenda bijhouden op de website is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om deze goed bij te houden, maar mocht het nu echt voorkomen dat het niet lukt om op te passen is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met het City Team waarbij jij je hebt ingeschreven. Als het goed is kan je onze nummers vinden in de Whatsappgroep waar je als oppasser inzit en bovendien zijn we ook altijd via de mail bereikbaar, welke ook specifiek per regio op de site vermeld staat: https://www.oppasmadelief.nl/cities. Vervolgens zullen wij contact opnemen met de ouders en zo snel mogelijk opzoek gaan naar een andere oppas.

 

Tot zover de zeven meest gestelde vragen die ik voorbij zie komen tijdens het werk. Mochten jullie nog andere vragen hebben beantwoord ik die natuurlijk heel erg graag via de e-mail, per Whatsapp of aan de telefoon!

 

Liefs,
Jet



Jet van Fessem